آنچه لازم است درباره خواص و فواید سبوس برنج بدانید

سبوس برنج

سبوس برنج لایه خارجی و پوسته نازک دانه‌های این گیاه را تشکیل می‌دهد که در فرایند تولید برنج به‌طور کامل جدا می‌شود، این ماده خواص بسیاری خوبی برای حفظ سلامت دارد.

ارزش غذایی بالای سبوس و فوایدی که برای درمان برخی از بیماری‌ها و مشکلات مربوط به سلامتی دارد باعث می‌شود تا بسیاری از افراد مصرف این ماده را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

خواص سبوس برنج | از درمان بیماری ها تا لاغری و پوست و مو

در زمان تولید برنج بخشی که طی فرایند آسیاب به‌عنوان سبوس جدا می‌شود حاوی 15 تا 25 درصد چربی به همراه عناصر دیگری همچون کلسیم، فیبر، پروتئین، انواع ویتامین‌ها و برخی مواد مفید دیگر است که می‌توان خواص زیر را به‌دنبال داشته باشد.

تاثیر سبوس برنج بر سلامت قلب

ازآنجایی‌که بخش خارجی دانه‌های برنج در کاهش کلسترول بد خون تاثیر زیادی دارد می‌توان انتظار داشت با مصرف این ماده احتمال بروز بیماری‌های قلب و عروق نیز کم‌تر شود.

در ضمن باید این را هم در نظر بگیرید که برخی از عناصر موجود در سبوس مانند پتاسیم و فیبر می‌تواند در کاهش سطح فشار خون و جلوگیری از مشکلات قلبی موثر باشد.

پیشگیری از بروز یبوست با استفاده از سبوس برنج

از دیگر تاثیراتی که می‌توان برای این ماده مفید در نظر گرفت مربوط به تقویت سیستم گوارش و بهبود حرکات روده است که با توجه به وجود فیبر زیاد در سبوس چنین اثری دارد.

فیبر و الیافی که در پوسته خارجی برنج وجود دارد باعث می‌شود تا حجم مدفوع افزایش پیدا کند و از این طریق بر جلوگیری از ایجاد یبوست و بیماری‌های مربوط به سیستم گوارش کمک می‌کند.

سبوس برنج برای لاغری موثر است؟

فیبر موجود در پوسته خارجی برنج تاثیر بسیار خوبی بر کاهش وزن دارد، این ماده به کنترل اشتها و جلوگیری از احساس گرسنگی مداوم کمک می‌کند و افراد می‌توانند در کنار ورزش با استفاده از این ماده مفید به وزن ایده‌آل خود برسند.

سبوس برنج برای لاغری شکم و پهلو

تجمع چربی در نواحی پهلو و شکم که در اثر بالارفتن وزن ایجاد می‌شود را می‌توان با مصرف مقدار مناسبی از سبوس تا حد زیادی از بین برد، در واقع این ماده با برخوداری از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مفید دیگر می‌تواند متابولیسم چربی‌ها را افزایش دهد و به تقویت عضلات کمک کند.

از طرفی با درنظرگرفتن این مسئله که پوسته خارجی برنج حاوی ویتامین‌های مختلفی است و می‌تواند نیاز بدن را به‌خوبی تامین کند، بعد از مصرف آن تا مدت بیشتری شما را سیر نگه می‌دارد.

البته باید در نظر داشته باشید که استفاده از سبوس و پوسته خارجی برنج به تنهایی نمی‌تواند در لاغری موثر باشد و شما باید با گنجاندن این ماده در رژیم غذایی خود و انجام تمرین‌های ورزشی سعی کنید تا به وزن مناسب برسید.

سبوس برنج برای لاغری

تاثیرات سبوس برنج بر پوست و مو

افراد برای تقویت و رشد بهتر موهای خود نیازمند استفاده از ویتامین‌های مختلف گروه B و E هستند که در سبوس‌های برنج نیز می‌توان این مواد را مشاهده کرد.

مصرف روزانه این ماده براساس یک برنامه صحیح و درست باعث می‌شود تا پیاز مو تقویت شود و از این طریق به تحریک رشد موها کمک می‌کند، دیگر مواد موثر در این زمینه آهن و مس موجود در سبوس هستند.

افرادی که به‌طور معمول موهای ضعیف و شکننده‌ای دارند از طریق مصرف مقدار مناسبی از پوسته خارجی برنج می‌توانند به تغذیه بهتر، بالابردن ضخامت، نرم‌کنندگی و ترمیم موهای آسیب‌دیده خود کمک کنند.

خواصی که این ماده بر روی پوست دارد نیز شامل مواردی همچون روشن‌کنندگی، تنظیم ترشح چربی‌ها برای جلوگیری از بروز آکنه، آب‌رسانی و بهبود جای زخم است.

کنترل دیابت با سبوس برنج قهوه ای

یکی از فواید بسیار خوبی که می‌توان برای سبوس و پوسته خارجی برنج قهو‌ه‌ای در نظر گرفت برای پیشگیری از بروز دیابت و کنترل میزان قند خون در افرادی است که به این بیماری مبتلا هستند.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا افراد به دیابت مبتلا شوند، چاقی بوده که در همین راستا باید گفت که سبوس برنج قهوه ای برای لاغری بسیار مناسب است و می‌تواند مانع از ایجاد چنین وضعیتی شود.

در افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند معمولا مقاومت سلول‌های بدن نسبت به انسولین بالاتر می‌رود و از این طریق میزان قند خون افزایش پیدا می‌کند که با مصرف سبوس و پوسته خارجی برنج می‌توان از بروز چنین مشکلی جلوگیری کرد.

از همین رو با گنجاندن سبوس و پوسته خارجی برنج قهوه ای در برنامه غذایی افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند، میزان قند خون به‌خوبی کنترل می‌شود و به مرور زمان اثرات مثبتی بر سلامت آن‌ها دارد.

علاوه‌بر این موارد باید به این نیز اشاره کرد که سبوس و پوسته خارجی برنج قهوه‌ای می‌تواند در تقویت حافظه، جلوگیری از کم‌خونی و کاهش خطر ابتلا به سرطان نیز موثر باشد که برای دستیابی به چنین فوایدی لازم است تادستورات مربوط به نحوه مصرف را رعایت کنید.

روش مصرف سبوس برنج قهوه ای

باید این را در نظر داشته باشید که سبوس و پوسته خارجی برنج را می‌توانید به‌صورت پودر مورد استفاده قرار دهید که برای این منظور لازم است تا مقداری از این ماده را با آب، سالاد، دوغ یا شیر مخلوط کرده و در طول روز مصرف کنید.

البته باید این به این نکته توجه کنید که برای تعیین مقدار مصرف روزانه این ماده جهت دستیابی به هر کدام از فواید و خواص لازم است که طبق یک برنامه مناسب پیش بروید. بر همین اساس کسانی که به‌دنبال کاهش وزن با استفاده از این ماده هستند باید حدود 10 تا 20 گرم سبوس و پوسته برنج را قبل از ناهار و شام با آب مخلوط کرده و مورد استفاده قرار دهند.

سبوس برنج قهوه ای از کجا تهیه کنیم

اگر به‌دنبال استفاده از این ماده برای حفظ سلامت خود هستید، یکی از مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین نمونه‌های موجود در بازار سبوس برنج قهوه ای بین استار است که با نام برند دکتر بیز نیز شناخته می‌شود.

سبوس برنج قهوه ای دکتر بیز با برخوداری از ویتامین‌ها و عناصر مفید به شما در تقویت ایمنی بدن، سیستم گوارش و بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند که برای خرید این محصول می‌توانید به بخش محصولات وب‌سایت سفیر بیز مراجعه کنید.

جمع‌بندی

سبوس برنج با برخوداری از مواد مفیدی همچون انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی مختلف، فیبر و برخی عناصر دیگر می‌تواند در تقویت و رشد موها، شادابی پوست، بهبود عملکرد قلب، کنترل و پیشگری از دیابت تاثیرگذار باشد.

دیدگاه خود را بگذارید