معرفی چند اصطلاح مهم در تئوری موسیقی

برای این که بتوانید یک ساز را بنوازید ، نیاز است که بتوانید خط موسیقی یا به عبارت درست تر، زبان موسیقی را بلد باشید. تئوری موسیقی در واقع مجموعه ای گسترده از قوائد و اصطلاخات در موسیقی است که از قرن‌ها پیش ایجاد شده و در تمام این سال‌ها توسعه پیدا کرده است. این علم کلید اصلی و اساسی یادگیری موسیقی است. خطوط حامل ، نت ، کلید ، سیستم هجایی ، میزان و ضرب از ابتدایی‌ترین مفاهیمی است که یک موسیقیدان باید با آن‌ها آشنا شود.

در این نوشته قصد داریم تا شما را با تعدادی از این مفاهیم اساسی و بیسیک آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

خطوط حامل چیست؟

خطوط حامل ، 5 خط افقی و موازی است که با فاصله معینی از یکدیگر قرار گرفته است. بین خطوط ، بالا و پایین هر کدام یک نت قرار می‎گیرد. پرکاربردترین نوع آن همین حالت 5 خطی است که یازده نت را می‌توان توسط آن نشان داد. به این صورت که پنج نت روی خط ، چهار نت میان خط ها و یک نت بالای خط پنجم و یک نت هم پایین خط یکم قرار می‎گیرد.

https://keomusic.ir

کلید چیست؟

اگر بخواهیم نت‌ها را روی خطوط حامل بنویسیم و بخوانیم نیاز به ابزاری به نام کلید داریم. این کلید‌ها به ما کمک خواهند کرد که بتوانیم نت ها را خوانده و تمایز ایجاد کنیم. هر کلید مانند سل یک محدوده صدایی خاص را نشان می‌دهد. اگر بخواهیم به عنوان نمونه کلید سل را مثال بزنیم، این کلید مخصوص صدای سوپرانو است. هنگامی که این کلید در بخش ابتدایی خطوط حامل قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد که خط دوم باید نت سل را در خود جای دهد. یعنی هر نتی روی خط دوم قرار بگیرد، نت سل خواهد بود. باقی نت ها هم به نسبت نت سل در بالا و پایین خط دوم قرار می‌گیرند.

مترونوم

مترونوم ابزاری است که با تولید یک صدا به صورت پی در پی به افرادی که در حال تمرین موسیقی هستند، کمک می‌کند تا ریتم را حفظ کنند. این دستگاه نخستین بار توسط یک مخترع آلمانی به نام یوهان ملتسل در سال 1814 میلادی ساخته شد. واحد اندازه گیری صدای تولید شده توسط مترونوم تعداد ضرب در هر دقیقه است. این روزها مترونوم‌های دیجیتال می‌توانند از 35 تا 250 ضربه در یک دقیقه تولید کنند. مترونوم‌ها در گذشته مکانیکی بودند اما این روزها می‌توانید نوع دیجیتالی آن را به راحتی در بازار پیدا کنید که با باتری کار می‌کند.

دیدگاه خود را بگذارید